Początkowo głównym celem siodła było zapewnienie bezpieczeństwa jeźdźcom poprzez poprawę ich równowagi i kontroli nad koniem. W dzisiejszych czasach producenci siodeł dbają nie tylko o komfort jeźdźca, ale także konia. Właściwie dobrany siodło musi równomiernie rozkładać ciężar jeźdźca na grzbiecie konia. Siodło, choć na pierwszy rzut oka może wydawać się proste, jest w rzeczywistości skomplikowaną konstrukcją. Części siodła można podzielić na części widoczne oraz na części niewidoczne. 

Części widoczne:

  •     Przedni łęk: 

Jest to punkt przodu siodła, który zapobiega przesuwaniu się jeźdźca do przodu. Dopasowanie tej części siodła jest uzależnione od budowy konia - można w nim regulować rozstaw łęku, czyli kąt rozwarcia, w zależności od szerokości "pleców" konia. Siodła różnią się również głębokością wycięcia łęku.

  •     Tylny łęk:

Jest to najwyżej położona część całego siodła, która zapewnia jeźdźcowi stabilną pozycję, uniemożliwiając mu przesuwanie się do tyłu. Kształt tylnego łęku zależy od dyscypliny jeździeckiej. Na przykład w siodłach ujeżdżeniowych jest on wyższy i bardziej pionowy, co gwarantuje większą stabilność jeźdźca poruszającego się w pełnym siadzie. Natomiast w siodłach do skoków jest nieco bardziej zaokrąglony i odchylony do tyłu, aby jeździec nie zahaczał o niego podczas poruszania się w półsiadzie - ani podczas skoków, ani po ich przekroczeniu. Dzięki temu, opadając w siodło skokowe, jeździec może delikatnie opaść w stronę siedziska. 

  •    Siedzisko:

Jest głębokim punktem położonym centralnie w siodle, pomiędzy przednim a tylnym łękiem, co zapewnia doskonałą stabilność dla użytkowników. Rozmiar siedziska należy dopasować do preferencji jeźdźca.

  •     16’’-16,5’’ - dedykowane dla szczupłych lub drobnych osób,
  •     17-17,5’’ - standardowy rozmiar siedziska,
  •     18”’-19”” - przeznaczone dla mocno zbudowanych jeźdźców.

Zasady dotyczące rozmiarów są ogólne i mogą nieco się różnić w zależności od producenta siodeł. Kształt siedziska zależy od dyscypliny, dla której siodło jest przeznaczone. Określony rodzaj profilowania zapewnia odpowiednią głębokość dosiadu. Siodła skokowe są zazwyczaj bardziej płaskie, umożliwiając jeźdźcom średnią głębokość dosiadu. Siodła wszechstronne i ujeżdżeniowe umożliwiają głęboki lub średnio głęboki dosiad. 

  • Skrzydełka:

To niewielkie płaty skóry w górnej części siodła, pod którymi znajduje się uchwyt - zamek, do którego przypina się puślisko wraz ze strzemieniem. 

  • Tybinki:

Są umieszczone po obu stronach siodła i pełnią rolę osłony dla nóg jeźdźca i boków konia, chroniąc je przed otarciami. Tybinki stanowią też główną ochronę dla popręgu oraz przystuł. Podtybinki Spotykane w siodłach dwutybinkowych, znajdują się pod tybinkami dużymi, zapobiegając ich uszkodzeniu przez sprzączki zapiętego popręgu w trakcie użytkowania. 

  • Poduszki kolanowe:

Ulokowane na tybinkach dużych, służą jako podparcie dla kolan jeźdźca. Ich rozmiar i kształt zależą od rodzaju siodła (przeznaczonej dyscypliny). Poduszki są wypełniane materiałami takimi jak wata syntetyczna, wełna owcza lub lateks, zapewniając stabilizację nóg jeźdźca. W nowoczesnych siodłach poduszki otrzymują anatomiczny kształt, umożliwiając swobodę ruchu.

  • Przystuły:

To pasy umożliwiające zapięcie popręgu. W siodłach skokowych i wszechstronnych są one ukryte pod tybinkami, po trzy z każdej strony, podczas gdy w siodłach ujeżdżeniowych wystają poza kontur siodła, zazwyczaj w liczbie dwóch.

  • Strzemiączko:

To metalowy element umieszczony symetrycznie po obu stronach przedniej części siodła, służący do przypięcia uchwytu siodła lub napierśnika.

         Wartościowe i kompleksowe zrozumienie budowy siodła oraz roli jego poszczególnych części przyczynia się nie tylko do zapewnienia komfortu i bezpieczeństwa jeźdźcom, ale także do dobrostanu koni. Widoczne elementy siodła, takie jak przedni i tylny łęk, siedzisko czy tybinki, stanowią integralną część zapewniającą stabilność, wygodę i ochronę podczas jazdy. Jednak równie istotne są te części siodła, które pozostają niewidoczne dla oka, takie jak terlica i panele, odpowiedzialne za równomierne rozłożenie ciężaru jeźdźca na grzbiecie konia oraz zapewnienie odpowiedniego dopasowania do jego kształtu. Druga część artykułu skupi się na tych niezwykle istotnych, chociaż mniej widocznych elementach siodła, które odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu komfortu, zdrowia i dobrostanu konia podczas jazdy.